Aktuális hírek a Meséd programról – Az Egység a Különféleségben Alapítvány hivatalos oldala

MesÉd logoA projekt minden édesanyának szól, de a szűkös erőforrások miatt eddig hátrányos helyzetű közösségekben, azon belül is főleg roma közösségekben lett használva.

Miért jó a Mes-Éd a romáknak?
A magyarországi romák régóta a társadalom peremén élnek, és ez a tény legtöbbször meggátolja őket, hogy magasabb iskolai végzettséget szerezzenek. A Mes-Éd projekt célja, hogy szelíd eszközökkel megtörje a tanulás hiányának ördögi körét, mesék olvasásán keresztül. Az édesanyák könyvekhez és tanuláshoz való viszonya megváltozik, amely természetszerűleg átadódik a gyermekekre is.

Az első végzett csoport (2002, Törökszentmiklós)Az írástudatlanság meglehetősen elterjedt a fiatal roma anyák körében, akiknek nagy többsége már fiatalon kimaradt az iskolából, és az ott töltött néhány esztendő alatt sem kapott sok bátorítást, illetve nem részesült sikerélményben. Ezért nem sajátíthatták el az olvasás alapvető készségét, és így a következő generációnak sem tudják átadni az olvasás és a tanulás szeretetét.

A Meséd csoport Jászárokszálláson Hogyan működik a Mes-Éd?
A projekt egyik fontos eleme, hogy olyan fórumot biztosít az anyáknak, ahol azok biztonságban érezhetik magukat és nyugodtan mernek beszélni érzéseikről, sérelmeikről és reményeikről. Ebben a befogadó és bátorító környezetben az anyák készségszintre fejlesztik az egyszerű, gyermekeknek szóló mesék olvasását. Minden héten kapnak egy új gyerekkönyvet, azzal gyakorolnak, hazaviszik azokat, és olvasnak belőle a gyermekeiknek minden este lefekvés előtt. Így a Mes-Éd célja, hogy hasznos készségekkel, és az ezekből fakadó önbizalommal ruházza fel az édesanyákat, amely készségeket azonnal hasznosíthatnak is a gyermekeikkel való kapcsolatban.

Az ő gyermekeik már szeretik a meséket - a 2004-ben végzett csoport TörökszentmiklósonEredménye
Amint a tudományos kutatások rámutattak, minél többet olvasnak a gyermekeknek iskolába kerülés előtt, annál nagyobb lesz az esélyük arra, hogy a tanulás területén sikeresek legyenek. A hátrányos helyzetű gyermekek így a projekt természetes haszonélvezőivé válnak. Úgy kerülnek az iskolapadba, hogy már pozitív viszonyt alakítottak ki a könyvekhez és az olvasáshoz. Nagy valószínűséggel jobban tud nekik segíteni édesanyjuk is iskolai tanulmányaik során.

Jászberényben is megszerették a meséket Jelen és jövő
A projekt 14 tanfolyama sikerrel zárult Kerepesen, Bagon, Csobánkán, Erdőkertesen, Törökszentmiklóson, Sarkadon és Jászjákóhalmán. Jelenleg 4 tanfolyam folyik (2007 októberi adat). Elkezdődött a további csoportvezetők képzése, hogy a projekttel egyre több édesanyát lehessen elérni Magyarországon.

Az UNESCO által meghirdetett “A béke és erőszakmentesség kultúrájának évtizede” partnerszervezeteA MesÉd projektet az ENSZ az UNESCO által 2001-ben meghirdetett “A béke és erőszakmentesség kultúrájának évtizede” hivatalosan bejegyzett partnerszervezetei sorába választotta.

Kapcsolódó oldalak:
Vissza
Cikk a MesÉd projektről a One Country magazinban (angolul)



Meséd projektről beszél Farkasné Kátai Tünde, Furugh Switzer és Galambos Istvánné
az m1 A sokszínű vallás című műsorában (2007-04-08)

Egy bahá’í projekt: a Mesélő Édesanyák a Kultúrház műsorában. 2005-12-08